MAKLUMAT AM ( Sila Baca Dengan Teliti Sebelum Mengisi Borang )
PROGRAM PRA DIPLOMA UiTM
1.
Penubuhan program Pra Diploma adalah bertujuan untuk memberi peluang pendidikan kepada anak-anak Melayu, Orang Asli dan Anak Negeri Sabah/Sarawak di bandar dan luar bandar.
2.
Calon yang layak memohon: Lepasan SPM tahun semasa & 5 tahun ke belakang - contoh : 2022 (tahun semasa), 2021 2020, 2019, 2018, 2017.
3.
Program yang di tawarkan:-
4.
Maklumat lanjut sila layari laman sesawang Bahagian Pengambilan Pelajar (BPP) UiTM.
5.
Kit Promosi Program Pra Diploma.
PROSEDUR PERMOHONAN
1.
Bagi mendapatkan nombor pin, pemohon perlu mengisi borang permohonan no pin. [KLIK DI SINI].
2.
Sila tekan butang SIMPAN setelah selesai mengisi borang permohonan untuk memastikan permohonan anda adalah muktamad. Sekiranya butang SIMPAN tidak ditekan permohonan anda tidak diterima.
3.
Tiada had untuk kemaskini permohonan.
4.
Selepas permohonan dihantar di sistem, sila majukan dokumen yang diperlukan ke emel permohonan Pra Diploma UiTM.
5.
Bagi menyemak dan mencetak borang permohonan,[KLIK DI SINI].
6.
Manual Pengguna (Pemohon) Sistem Permohonan Pra Diploma UiTM
SYARAT KEMASUKAN KE UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA
1.
Permohonan hanya terbuka kepada CALON LEPASAN SPM SAHAJA.
2.
Berketurunan Melayu/Anak Negeri Sabah/Anak Negeri Sawarak/Orang Asli Semananjung Sahaja dan Warganegara Malaysia.
3.
Memenuhi syarat kelayakan minima bagi setiap program dimohon.
4.
Tidak pernah disabitkan atas sebarang kesalahan jenayah atau bukan dalam proses menunggu prosiding jenayah terhadapnya
5.
Calon yang pernah belajar di UiTM dan TELAH DIBERHENTIKAN ATAU GUGUR TARAF TIDAK DIBENARKAN memohon semula ke program yang sama seperti yang pernah ditawarkan sebelum ini.
6.
Permohonan anda akan terbatal sekiranya anda didapati memberi maklumat salah/ tidak benar / manipulasi maklumat dalam borang permohonan kemasukan berkaitan dengan :

  • Kewarganegaraan Malaysia.
  • Status Melayu/Anak Negeri Sabah/Anak Negeri Sarawak/Orang Asli Semenanjung.
  • Kelayakan/keputusan peperiksaan SPM.
PENTING: DOKUMEN SOKONGAN PERMOHONAN
* Semua salinan dokumen-dokumen sebagai lampiran yang dimajukan melalui emel perlu ‘disahkan benar dari salinan asal' / ‘certified true copy’. Pengesahan hendaklah dibuat oleh Pegawai Profesional / Ketegori A / Ketua Kampung / Penghulu / Penggawa / Pengerusi MPKK dan yang setaraf dengannya’.
Dokumen:-
  1. Salinan Kad Pengenalan Pemohon / Ibu / Bapa.
  2. Salinan Sijil Kelahiran Pemohon / Ibu / Bapa.
  3. Salinan SPM.
  4. Salinan SPM Ulangan (Jika berkaitan).
  5. Salinan Penyata Gaji Ibu / Bapa
  6. Surat atau borang pengesahan status pekerjaan/ pendapatan bagi yang tidak mempunyai slip/penyata gaji/ tidak bekerja/ suri rumah.
  7. Salinan Sijil Kematian (jika berkaitan).
  8. Salinan Surat Penceraian Ibu Bapa (jika berkaitan).
  9. Salinan Kelulusan / Slip Bantuan Kewangan Kerajaan Persekutuan / Negeri yang terkini (Jika Berkaitan).
  10. Salinan Sijil Anak Angkat/ Cabutan maklumat dalam cip kad pengenalan/ MyKad (jika berkaitan).
  11. Salinan Penyata Cukai Syarikat (jika berkaitan).
  12. Salinan sijil/ pengiktirafan sukan tertinggi dan terkini (Laluan Atlet).
  13. Dokumen dokumen lain (Kad OKU , Kad Pencen Ibu Bapa/ Penyata Pencen Ibu Bapa).
    (a) Penyata Pencen Perkhidmatan awam: https://apps.jpapencen.gov.my/penyatabayaran.
    (b) Penyata pencen tentera/ATM: https://vibes.jhev.gov.my/portal.
Makluman
Sistem kemasukan data calon Program Pra Diploma dibuka pada 1 November 2023 – 31 Januari 2024 . Sebarang maklumat lanjut sila hubungi Unit Diploma & Pra Diploma ditalian 03-5521 1416/1444 ATAU Facebook : Bahagian Pengambilan Pelajar UiTM
     
 
No KP Baru Pemohon:
 
cth:050920025209
 
No PIN:
   
  Bagi mendapatkan nombor pin, pemohon perlu mengisi borang permohonan no pin. [KLIK DI SINI].
     
   
   
 
Bahagian Pengambilan Pelajar
Kompleks Antarabangsa
Universiti Teknologi MARA
40450 Shah Alam
Selangor
Sebarang Pertanyaan lanjut atau masalah sila hubungi talian Bahagian Pengambilan Pelajar dari
jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang (Isnin hingga Jumaat hari bekerja sahaja)